גרסה לגולשים עם מוגבלויות גרסה לגולשים עם מוגבלויות
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

הופעות מוזיקה קלאסית

פסטיבל פליציה בלומנטל למוזיקה 2019 - שיר השירים

ארכיון תאריך: 29 מרץ 2019

משך: שעה ו-20 דקות

תזמורת סימפונט רעננה עם מקהלה וסולנים

קרן קרגליצקי, ניצוח
ניצן אלון, מצו סופרן
רון זילברשטיין, טנור
יואב מאיר וייס, בריטון
מקהלת נוה שיר
ענת דור, מנצחת המקהלה

בתכנית:
ולטר ארלן "שיר השירים", אורטוריה למצו סופרן, טנור ובריטון, מקהלת נשים ותזמורת.
שוברט סימםוניה מס' 5 בסי במול מז'ור, ד' 485

תזמורת סימפונט רעננה, היא קול ייחודי בעולם המוסיקה הקלאסית. שילוב מנצח של חדשנות עם איכות. השילוב של איכות ותרבות קלאסית עם מבט להווה דינאמי, הם שמציבים את התזמורת בקדמת העשייה התרבותית, החינוכית והחברתית בארץ.
התזמורת תגיש יצירה שנכתבה ע"י מלחין יהודי בן 93, מר וולטר ארלן, אשר יכבדנו בנוכחותו בקונצרט בפסטיבל פליציה בלומנטל למוזיקה השנה.


הרחבה:
פסטיבל פליציה בלומנטל, בשיתוף תזמורת סימפונט רעננה, מגישים בכורה ישראלית מרתקת ליצירתו הססגונית והרומנטית של המלחין היהודי-אוסטרי-אמריקאי, וולטר ארלן. הבכורה החשובה הזאת תיערך בנוכחות המלחין, משפחתו וקונסורטיום של מוסיקאים בינלאומיים.
ולטר ארלן נולד בשנת 1920 באוסטריה. כבר בגיל חמש זוהה כבעל שמיעה אבסולוטית, וויועד לגדולות כמלחין וכפסנתרן. 
האנשלוס לגרמניה הנאצית סיכל את תכניותיו הגדולות. בעקבות ליל הבדולח, החליט להגר לארה"ב באותה שנה. משפחתו של ארלן, הוריו ואחותו, הצליחו להשיג ויזה לאנגליה. אמו התאבדה ורבים מבני משפחתו הושמדו על ידי מכונת ההרג הנאצית. הוא עצמו מצא עבודה בשיקגו כעוזרו של בורסקאי.
אולם ארלן לא אמר נואש. במשך ארבע שנים היה תלמידו של רוי האריס, מבין המלחינים האמריקאים המשפיעים ביותר במחצית הראשונה של המאה שעברה. מאוחר יותר השלים את לימודי ההלחנה באוניברסיטת לוס אנג'לס, וחבר שם לקבוצת האמנים המהגרים שברחו מאירופה הנאצית.
הוא השתכר במשך שנים רבות כמבקר המוסיקה של ה"לוס אנג'לס טיימס" והקים את מחלקת המוסיקה באוניברסיטת לויולה מרימונט. הוא ובן זוגו, האוורד מיירס, יצרו קשרים אמיצים עם גדולי המלחינים וביניהם סטרווינסקי, מיו, וילה-לובוס וקסטלנואובו-טדסקו.
למעשה ההלחנה פנה בזמנו הפנוי, כאמצעי של ריפוי והשלמה עם מאורעות העבר. אחרי ההרצאות והפקת קונצרטים, כתב שירים ויצירות לפסנתר, שנוספו לחומרים שהלחין לפני שנאלץ לעזוב את עיר הולדתו, וינה. 

בשנת 2008 נערך במוזיאון היהודי בווינה קונצרט שבו בוצעו יצירות נבחרות מאת ארלן, לרגל 70 שנה לאנשלוס. היצירות זכו להצלחה ולאחר עשורים רבים, ארלן הוכר ברחבי הקהילה המוסיקלית כמלחין בעל שיעור קומה. כשנתיים לאחר מכן, שיריו לקול ולפסנתר הוקלטו על-ידי חברת "גרמולה".
האורטוריה "שיר השירים", המבוססת על פרקים נבחרים מהתנ"ך המתורגמים לאנגלית, מהווה את פסגת יצירתו של המלחין, כיום בן 98 וכבד ראייה.
היא ממזגת בין המסתורי והאקזוטי, בין השפה המוסיקלית הפוסט-רומנטית של תחילת המאה ה-20 בווינה לבין האסכולה האמריקאית של אמצע המאה העשרים. ארלן מיטיב לכתוב לקול האנושי, מדקלמציה מוטעמת של הטקסט התנכ"י ועד לקנטילנה מקורית ומפתיעה. שילוב הזמרים הסולנים עם מקהלת הנשים יוצר מרקמים יוצאי דופן, אישיים ואינטימיים. בפרק האחרון של היצירה, ארלן מבטא את החושניות של הטקסט המקראי באמצעי פשוט לכאורה, אבל מקורי בהקשר זה – דואט בין הטנור למצו-סופרן.

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter